Gyorsít, lassít és előz a BMW új rendszere
A BMW csoport kutató és fejlesztő részlege Münchenben mutatta be legújabb vezetéssegítő rendszerét, amellyel a személyautó a gyorsításon és a lassításon felül sávtartásra és előzésre is képes az autópályán. A prototípusban a már meglévő és továbbfejlesztett rendszereket, mint a nyomvonalkövetésre alkalmas BMW TrackTrainer, a sebességtartó automatika (ACC), valamint a vészleállító asszisztens (BMW Emergency Stop Assistant), egy autóban egyesítették.
A rendszer tesztelésére a technológiával egy széria 5-ös BMW-t szereltek fel, amellyel azóta már több mint 5000 kilométert teljesítettek. Az autót a szoftver mellett a helymeghatározást segítő rendszerekkel, egy rendkívül precíz GPS-szel, ultrahangos és videóeszközökkel szerelték fel. A rendszer bekapcsolás után képes automatikusan kontrollálni a gázt, a féket, valamint biztonságosan meg tudja előzni a lassabban haladó járműveket.
Dr. Nico Kämpchen, a BMW csoport kutatási és fejlesztési központjának automatizált vezetésért felelős menedzsere szerint a legnagyobb kihívást az autópálya kijáratoknál és felhajtóknál letérő vagy éppen a forgalomhoz csatlakozó autók jelentették: „A prototípus fejlesztése során sikerült elérnünk, hogy képes legyen reagálni a becsatlakozó, vagy a pályát elhagyó járművekre. A rendszer egyelőre 130 km/órás sebességig biztonságosan üzemel. Véleményünk szerint egy ilyen jármű használata teljesen új élményt tesz lehetővé a vezető és utasai számára. Bár az automatika képes az önálló vezetésre, nem helyettesíti az emberi figyelmet, hanem segíti azt" - mondta el a menedzser.
A folyamat két fő tényezőből áll: elsőként az autónak meg kell tudnia határoznia a helyét a saját sávjában, másodszor pedig képesnek kell lennie tisztán felismerni az összes autót és tárgyat szűkebb környezetében. Ez olyan eszközök együttes használatával érhető el, mint az ultrahang, a radar és a videokamera.
Technikailag a rendszer alapját két forradalmi fejlesztés adja: a nyomvonalkövetésre alkalmas BMW TrackTrainer és az Emergency Stop Assistant. A BMW TrackTrainer jelenleg versenypályákon segíti az automatikus vezetést, mivel a gyártó vezetéstechnikai tréningeken használja. A GPS és videóadatok feldolgozásával a BMW TrackTrainer képes hibátlanul, az ideális íveket használva körbevinni a vezetőt a versenypályán, így segítve annak minél jobb elsajátítását. Az eszköz már bizonyított a legendás Nürburgringen, valamint a Laguna Seca versenypályán, Kaliforniában is.
Az Emergency Stop Assistant akkor lép működésbe, ha a vezető elveszítené uralmát a jármű felett. Ilyen eset lehet egy egészségügyi vészhelyzet is, amikor a vészleállító asszisztens képes felismerni a helyzetet, és önállóan irányítani az autót. A rendszer automatikusan aktiválja a vészvillogót és a forgalom figyelembevételével lehúzódik az út jobb szélére, és riasztja a hatóságokat.
Az innovatív vezetéssegítő szolgáltatások fejlesztései a jövőben is folytatódnak majd, a BMW i3 koncepcióautóban például már megtalálhatóak a parkolássegítő asszisztens, valamint a forgalmi dugó asszisztens új változatai. Az új városi tanulmányautó képes a vezető beavatkozása nélküli parkolásra, ami azt jelenti, hogy a korábbiakkal ellentétben a kormány mellett a váltót és a pedálokat is kezeli.
A forgalmi dugó asszisztens képes átvenni a sofőrtől az irányítást monoton közlekedési szituációk alkalmával. A rendszer felveszi a forgalom ritmusát, és folyamatosan biztonságos távolságot tart a többi járműtől az automata kormányzás és sebességtartás segítségével.
Az automata vezetés az autópályákon fontos információkkal és tapasztalatokkal szolgál a fejlesztőknek, hogy a jövőben minél biztonságosabb és hatékonyabb rendszerek segítsék a vezetőket. A következő fejlesztési ciklusban a prototípusokat az útépítések és felújítások „kezelésére" is programozzák majd.
forrás: autoblog.hu